counter create hit

مطالب مرتبط:

جدیدترین موضع گیری عادل الجبیر درباره برجام

وزیر خارجه عربستان که به همراه ولیعهد این کشور در فرانسه به سر می برد، مجددا درباره برجام موضع گیری کرد.

ZTE از نوبیا Z۱۸ مینی به طور رسمی رونمایی کرد

کمپانی چینی سازنده گوشی های هوشمند، ZTE امروز از اولین گوشی هوشمند سری Z18 با نام Z18 mini رونمایی کرد. طبق آنچه که از مشخصات این گوشی در نگاه اول می توان دریافت، اینست که زد18 مینی برای کمپانی ZTE یک گوشی بالارده به حساب خواهد آمد. در ادامه این مطلب با ...

عواقب امنیتی خشکسالی، کشور را تهدید می کند

دکتر بهروز بهزاد، کارشناس محیط زیست با اشاره به فاجعه بار بودن خشکسالی پیش روی ایران تاکید می کند که در صورتی که خشکسالی رخ دهد مهاجرت های میلیونی را رقم می زند که اگر به منازعه نرسد مناسبات جمعیتی و نیروی انسانی را دستخوش تغییراتی می کند که عواقب امنیتی اش کشور را تهد ...

کابینه انگلیس امروز درباره سوریه تصمیم می گیرد

نخست وزیر انگلیس امروز (پنجشنبه) نشستی فوق العاده با وزرای کابینه درباره تحولات سوریه خواهد داشت گزارش رسانه ها حاکی از آن است که نتیجه این رایزنی به مداخله نظامی لندن در واکنش به حمله شیمیایی ادعایی در سوریه منجر خواهد شد. ...

زیباکلام: دولت به زمین و زمان بدهکار است

استاد دانشگاه تهران گفت: دولت به زمین و زمان بدهکار هست. به خیلی از سازمان ها بدهکار است؛ شما آگهی کنید تعداد پیمان کارانی که از دولت طلبکار هست را جویا شوید. خواهید دید که چقدر می آیند. اگر بانک مرکزی مشکلی ندارد چرا طلب هایش را نمی دهد؟ ...

کاسبی حامد بهداد با اسم فردین و بهروز وثوقی

بازیگری سینما یک مفهوم است و فقط قدرت بیان و استفاده از زبان بدن و این ها نیست، اصلا شاید بازیگری در زمانه فعلی بیشتر از این که تکنیک یا احساس بخواهد، زمان سنجی می خواهد. تصور کنید شما بازیگری هستید که طی چند وقت اخیر کمتر در مرکز توجه بوده اید! ...

عکس های منتشر نشده از تشییع پیکر فردین

عکس های منتشر نشده از تشییع پیکرمحمد علی فردین در سال 79

بحران امید و اعتماد، در انتظار جامعه ایران

یک جامعه شناس درباره تأثیر نوسانات ارزی اخیر بر وضعیت روانی جامعه می گوید: «وقتی جامعه از نظر روانی آسیب ببیند هر اتفاقی می تواند آثار مخرب چند برابر به بار بیاورد. در همین مسئله ارز ما شاهد هستیم که مردم به مسئولان اعتمادی نشان نمی دهند و وقتی گفته می شود که قیمت دلار ...

استاندار اصفهان: مانع خروج آب از استان می شویم

استاندار اصفهان گفت: اجازه نخواهیم داد هیچکس با بی قانونی حتی یک قطره آب از استان خارج کند.

توقف نمایش فیلم های کمدی تا ساعت ۱۷ امروز

به مناسبت شهادت امام موسی کاظم(ع)، فیلم های کمدی تا ساعت ۱۷ در سالن های سینما نمایش داده نمی شوند.

فیلم های کمدی تا ساعت ۱۷ امروز اکران نمی شوند

به مناسبت شهادت امام موسی کاظم(ع)، فیلم های کمدی تا ساعت ۱۷ در سالن های سینما نمایش داده نمی شوند.

پژوی خاموش، آتش گرفت

مدیر عامل سازمان آتش نشانی اعلام کرد: یک دستگاه خودروی سواری پژو مدل آر دی در خیابان 17 شهریور، متوقف بود، دچار آتش سوزی شد.

تعطیلات بارانی در کشور

مدیرکل پیش بینی و هشدار سازمان هواشناسی کشور با بیان اینکه غالب استان های کشور در سه روز آتی با بارش باران و وزش باد مواجه می شوند، گفت: دمای هوای سواحل خزر و استان های شمالی در سه روز آینده ۱۲ درجه کاهش می یابد. ...

رهبر کره شمالی، هواپیمایی برای دیدار با ترامپ ندارد!

یک تحلیلگر مدعی شد که رهبر کره شمالی هواپیمایی ندارد که بتواند با آن بر فراز اقیانوسیه پرواز کند چرا که همه هواپیماهای کره شمالی بسیار قدیمی هستند.

ترامپ: به زودی درباره سوریه تصمیم گیری می کنم

رئیس جمهور آمریکا روز پنج شنبه گفت به زودی درباره اقداماتی که ممکن است این کشور علیه سوریه انجام دهد، تصمیم می گیرد.

تصویربرداری «ساموبندری» ادامه دارد/ تولید اثر محلی در بندر بوشهر

تهیه کننده سریال «ساموبندری» به مراحل تصویربرداری و تولید این سریال اشاره و بیان کرد که بعد از نوروز دوباره کار خود را شروع کرده اند.

دلار، کودکی که ناپدری بالای سرش است

رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی کشورمان با اشاره به تلاطم بازار ارز در ایران، ارز را به کودکی تشبیه کرد که ناپدری بالای سرش بوده و در تربیتش کم کاری شده است. ...

پاداش و مجازات الهی واقعی است ؟

کیفر و عذاب الهی واقعیت دارد؟

اخبار جهان گزارش آیت الله ناصر مکارم شیرازی در تفسیر ذیل آیات 53 تا 56 آیا جان الهی مجازات برای عاملان اشاره کرده است که متن نمی توانید ؟ یگانگی خدا بشر اسلامی se "و به حق است و آنچه مرده است و هر چند و حق ما ممکن است حتی * * * * لو به معنی نفس ظلمت ما رایگان بازخرید گرفته و زندانی پشیمان است شاهد عذاب و تغییر اصول مانند * تنها یک خدا پدر Fi و تعداد که فقط یک خدا وجود دارد که قرآن یک کتاب حقیقت اما یک مسیر مانند * جان است و پشت از خدا بپرسید "(وعده عذاب خدا) ، او می گوید: "نه آقا بخش و.... قطعا حق است و شما نمی توانید از آن جلوگیرى کنید»! و هر کس که ستم کرده، اگر تمامى آنچه روى زمین است در اختیار داشته باشد، (همه را از هول عذاب،) براى نجات خویش مى دهد! و هنگامى که عذاب را ببینند، (پشیمان مى شوند، اما) پشیمانى خود را کتمان مى کنند (مبادا رسواتر شوند)! و در میان آنها، به عدالت داورى مى شود، و ستمى بر آنها نخواهد شد! آگاه باشید آنچه در آسمان ها و زمین است، از آنِ خداست! آگاه باشید وعده خدا حق است، ولى بیشتر آنها نمى دانند. اوست که زنده مى کند و مى میراند، و به سوى او بازگردانده مى شوید». (یونس/ 53 تا 56) در مجازات الهى تردید نکنید در آیات گذشته، سخن از کیفر، مجازات و عذاب مجرمان در این جهان و جهان دیگر بود، آیات مورد بحث نیز، این موضوع را دنبال مى کند. نخست مى فرماید: «مجرمان و مشرکان از روى تعجب و استفهام از تو سؤال مى کنند: آیا این وعده مجازات الهى در این جهان و جهان دیگر حق است»؟ (وَ یَسْتَنْبِئُونَکَ أَ حَقٌّ هُوَ). «حقّ» در اینجا در مقابل «باطل» نیست، بلکه منظور این است: آیا این مجازات و کیفر واقعیت دارد و تحقق مى یابد؟ زیرا «حق» و «تحقق» هر دو از یک ماده اند، البته حق در مقابل باطل، اگر به معنى وسیع کلمه تفسیر شود، شامل هر واقعیت موجود مى گردد، و نقطه مقابل آن معدوم و باطل است. در برابر این سؤال، خداوند به پیامبرش دستور مى دهد: با تأکید هر چه بیشتر «بگو: آرى، به پروردگارم سوگند! این یک واقعیت است و هیچ شک و تردیدى در آن نیست» (قُلْ إی وَ رَبِّی إِنَّهُ لَحَقٌّ). و اگر فکر مى کنید، مى توانید از چنگال مجازات الهى فرار کنید، اشتباه بزرگى کرده اید، زیرا «هرگز شما نمى توانید از آن جلوگیرى کنید، و او را با قدرت خود ناتوان سازید» (وَ ما أَنْتُمْ بِمُعْجِزینَ). در واقع این جمله با جمله فوق، از قبیل بیان مقتضى و مانع است، در جمله اوّل مى گوید: مجازات مجرمان یک واقعیت است. و در جمله دوم اضافه مى کند: هیچ قدرتى نمى تواند جلو آن را بگیرد، درست مانند آیات 7 و 8 سوره «طور» که مى فرماید: إِنَّ عَذابَ رَبِّکَ لَواقِعٌ * ما لَهُ مِنْ دافِع: «عذاب پروردگارت واقع شدنى است * و هیچ چیز نمى تواند مانع آن شود». تأکیدهایى که در آیه به چشم مى خورد قابل توجه است: از یکسو «سوگند». و از سوى دیگر کلمه «انّ» و «لام تأکید». و از سوى سوم جمله «وَ ما أَنْتُمْ بِمُعْجِزینَ»، همه اینها تأکید مى کند که: به هنگام ارتکاب جرم هاى سنگین، مجازات الهى حتمى است و تخطّى ناپذیر! سختی های عذاب الهی/ ستمکاران مالک تمام ثروت های زمین هم توان رهایی از عذاب را ندارند در آیه بعد، روى عظمت این مجازات، مخصوصاً در قیامت تکیه کرده مى فرماید: آن چنان عذاب الهى وحشتناک و هول انگیز است که، «اگر هر یک از ستمکاران مالک تمام ثروت هاى روى زمین باشند، حاضرند همه آن را بدهند تا از این کیفر سخت رهایى یابند» (وَ لَوْ أَنَّ لِکُلِّ نَفْس ظَلَمَتْ ما فِی الأَرْضِ لاَفْتَدَتْ بِهِ). آنها حاضرند، بزرگ ترین رشوه اى را که مى توان تصور کرد، براى رهایى از چنگال عذاب الهى بدهند، اما کسى از آنها نمى پذیرد، تا سر سوزنى از مجازاتشان بکاهد. بعضى از این مجازات ها مادّى و برخى جنبه معنوى دارد، لذا مى فرماید: «آنها با مشاهده عذاب الهى پشیمان مى شوند، ولى فایده ندارد و برخی از اظهار ندامت، که مایه رسوایى بیشتر در برابر رقیبان مجرم یا پیروانشان مى شود، خوددارى مى کنند» (وَ أَسَرُّوا النَّدامَةَ لَمّا رَأَوُا الْعَذابَ). آیا خداوند در برابر ستمکاران هم با عدالت برخورد می کند؟ پس از آن، تأکید مى کند: «با همه این احوال، در میان آنها به عدالت داورى مى شود، و ظلم و ستمى درباره آنان نخواهد شد» (وَ قُضِیَ بَیْنَهُمْ بِالْقِسْطِ وَ هُمْ لایُظْلَمُونَ). این جمله تأکیدى است بر روش قرآن در همه جا، در زمینه مجازات و عدالت، زیرا تأکیدهاى آیه گذشته در زمینه مجازات، ممکن است این توهّم را براى افراد غافل به وجود آورد که: مسأله انتقام جویى در کار است، لذا قرآن نخست مى گوید: داورى میان آنها با عدالت مى شود، و باز تأکید مى کند که: ظلم و ستمى بر آنها نخواهد رفت. سپس براى این که مردم این وعده ها و تهدیدهاى الهى را به شوخى نگیرند، و فکر نکنند خداوند از انجام اینها عاجز است، اضافه مى کند: «آگاه باشید! آنچه در آسمان ها و زمین است از آنِ خدا است» (أَلا إِنَّ لِلّهِ ما فِی السَّماواتِ وَ الأَرْضِ). مالکیت و حکومت او تمام جهان هستى را فرا گرفته، و هیچ کس نمى تواند از کشور او بیرون رود و یا او را از مجازات باز دارد. و به عنوان هشدار اعلام مى کند: «آگاه باشید! وعده خداوند در مورد مجازات مجرمان حق است، هر چند بسیارى از مردم که ناآگاهى، سایه شوم بر روانشان افکنده این حقیقت را نمى دانند» (أَلا إِنَّ وَعْدَ اللّهِ حَقٌّ وَ لکِنَّ أَکْثَرَهُمْ لایَعْلَمُونَ). در آخرین آیه مورد بحث نیز، تأکید مجددى روى همین مسأله حیاتى است مى گوید: «خداوند است که زنده مى کند، و او است که مى میراند» (هُوَ یُحْیی وَ یُمیتُ). بنابراین، هم توانایی بر مرگ و میراندن بندگان دارد، و هم زنده کردن آنها براى دادگاه «رستاخیز». «و سرانجام همه شما به سوى او باز مى گردید» (وَ إِلَیْهِ تُرْجَعُونَ). و پاداش همه اعمال خویش را در آنجا خواهید یافت. منبع:فارس