counter create hit
مطالب مرتبط:
عکس قدیمی بر پوستر جشنواره جهانی فیلم فجر

عکس قدیمی بر پوستر جشنواره جهانی فیلم فجر

خبرگزاری ایسنا: پوستر اصلی سی و پنجمین جشنواره جهانی فیلم فجر با استفاده از عکسی قدیمی مربوط به دوران ورود سینما به ایران، رونمایی شد.این پوستر را ‌علی خورشیدپور طراحی کرده است و در ادامه نگاه فرهنگی هویتی است که در پوسترهای دو دوره گذشته نیز مورد ...

سیامک انصاری سرپرست تیم فوتبال شد

به گزارش باشگاه خبرنگاران، سیامک انصاری در سریال شبکه خانگی «گلشیفته» تازه‌ترین ساخته بهروز شعیبی در نقش متفاوتی بازی می‌کند. تصویربرداری این مجموعه به تهیه‌کنندگی علی‌اکبر نجفی و سرمایه‌گذاری صادق یاری هم‌اکنون در تهران ادامه دارد و تاکنون تمام بازیگران ...

حریق تئاتر شهر اطفا شد

حریق تئاتر شهر اطفا شد

چگونه افکت های نوری را در Paint 3D تنظیم کنیم؟

اپلیکیشن Paint 3D تنها برای انجام کارهای ساده نیست و خیلی اوقات می توان با رنگ، نوشته و افکت های نوری، آثار هنری خوب و نزدیک به واقعیت و تقریبا حرفه ای خلق کرد. البته شاید اکنون این ویژگی ها آنطور که باید و شاید حرفه ای نیستند اما می توان ...

برپایی چتر سینمای ایران در بازار برلین

برپایی چتر سینمای ایران در بازار برلین

برپایی چتر سینمای ایران در بازار برلین سینما و تلویزیون > سینمای‌ ایران - همشهری آنلاین:"چتر سینمای ایران" به همت بنیاد سینمایی فارابی در بازا ...

نگرانی کاربران ایرانی نسبت به افزایش استفاده از محصولات تراریخته +عکس،ویدئو

ایران03:14 17.02.2018دریافت لینک کوتاه10آیا شما نیز نگران مصرف محصولات دستکاری شده ژنتیکی هستید؟به گزارش اسپوتنیک محصولات دستکاری شده ژنتیکی که معروف به محصولات تراریخته میباشند در حال حاضر در بسیاری از کشورهای ...

داستان ادامه دار مناظره ی کریمی و ساکت ؛ سوالاتی که بدون پاسخ ماند!

کلیپی از برنامه ی ویدئو چک ۲۶ بهمن ۹۶ که در یک آیتم به مناظره علی کریمی و محمدرضا ساکت پرداخته است. نگاه اصلی این آیتم به سوالات مطرح شده توسط کریمی بود و البته پاسخ هایی که توسط آقای ساکت داده می شود و خیلی ارتباطی با سوال نداشت! پارس فوتبال شم ...

دورهمی شاهرخ استخری | فیلم: مهمان دیشب دورهمی درباره عاشق شدنش چه گفت؟ | عکس های شاهرخ استخری

دورهمی شاهرخ استخری | فیلم: مهمان دیشب دورهمی درباره عاشق شدنش چه گفت؟ | عکس های شاهرخ استخری

دورهمی شاهرخ استخری | برنامه دورهمی دیشب با حضور شاهرخ استخری و اجرای مهران مدیری از شبکه نسیم پخش شد. شاهرخ استخری بازیگر معروف سینما و تلویزیون با حضور در برنامه دورهمی به سوالات مهران مدیری درباره زندگی هنری، حرفه ای ...

آقای خواننده در کنار مادرش در پشت صحنه کنسرت /عکس

آقای خواننده در کنار مادرش در پشت صحنه کنسرت /عکس

برنامه متفاوت احسان علیخانی برای تحویل سال ۹۷

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از میزان، احسان علیخانی که چند سالی است با برنامه تلویزیونی "سه ستاره" از اواسط اسفند ماه روی آنتن رسانه ملی می رود امسال اما دیگر برنامه سه ستاره را نخواهد داشت.اما علیخانی برنامه جدیدی را برای روزهای پایانی س ...

چرا تصویربرداری سریال «آنام» متوقف شد؟

به گزارش مشرق، مجموعه تلویزیونی «آنام» به کارگردانی جواد افشار و به تهیه کنندگی اسماعیل عفیفه به قلم امیرعباس پیام برای شبکه سه نوشته شده است. «جواد افشار» کارگردان ...

گلایه معاون وزیر کار از سازمان برنامه و بودجه

به گزارش مشرق، عیسی منصوری، معاون روابط کار وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در نخستین نشست از سلسله نشست های عدالت اجتماعی از آرمان تا واقعیت در وزارت کار، اظهار داشت: سوال این‌است که آیا نظام اقتصادی کشور ظرفیت ایجاد اشتغال همسوی با عدالت را ...

محمد نادری: خیلی ها به من می گویند شبیه امیر جعفری هستی!

محمد نادری: خیلی ها به من می گویند شبیه امیر جعفری هستی!

محمد نادری سال ۹۴ به بهانه حضورش در سریال «شمعدونی» با بانی فیلم گفت و گویی درباره این سریال داشته که بخشی از آن را در ادامه می خوانید:   نادری در ابتدا درباره همکارش اش با مهدی فخیم زاده عنوان کرد: من سالها با ...

«بدون تاریخ، بدون امضاء» در ۳ روز میلیاردی شد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : فیلم «بدون تاریخ بدون امضا» ساخته وحید جلیلوند از دقایق ابتدایی اکران،‌ با استقبال مخاطبان مواجه شد و در هفته اول اکرانش حدود 120 اکران فوق‌العاده در سینماهای تهران داشته است. این فیلم برای اولین‌بار د ...

محمود دولت آبادی در افتتاحیه نمایشگاه نیکی کریمی

محمود دولت آبادی در افتتاحیه نمایشگاه نیکی کریمی

به گزارش خبر آنلاین مراسم افتتاحیه نمایشگاه انفرادی عکس‌های کریمی، با عنوان «گُل مردگی» روز جمعه 27 بهمن با حضور هنرمندان، سینماگران، دانشجویان و علاقه‌مندان به هنر در باغ نگارستان تهران برگزار شد. تهمینه میلانی، محمود دولت آبادی، کامبوزیا پرتوی، حبیب رضایی، ...

داریوش ارجمند: مگر ما عمر نوح یا صبر ایوب داریم؟!

روابط عمومی موسسه هنرمندان پیشکسوت گزارش داد، روز جمعه ۲۷ بهمن ماه داریوش ارجمند پیشکسوت تئاتر، سینما و تلویزیون در موسسه هنرمندان پیشکسوت حضور یافت و راجع به مسائل پدید آمده درباره بودجه، آخرین پیشرفت ساختمان موسسه با مدیرعامل موسسه گفت وگو کرد. داریوش ا ...

بهشت به, و غیره. رسانه فقدان مطالعات در اینجا

فردوسی توسی، مهدویان و عدم مطالعه و خِرَدگریزی

ایران - بهینه سازی هوشمند: در یازدهم فوریه 1397 در PBS هفت, رضایت, لینک ها و.... این نرم افزار ارائه MH رسانه است. به مدیر. در این بررسی از آخرین فیلم ثبت شده در جریان است. در طول مصاحبه ، رسانه ها در حاشیه شاهنامه و محتویات آن را و زد. این برنامه نه در مقابل آن و جدی با آن است. رسانه ها در این مهم است که این آیات از شاهنامه است. "نژاد پرستی "و" فاشیسم" و حاضر است به دولت ارائه دهد. در این سوال. فیلم تجزیه و تحلیل موضوع از این محصول است که نه تنها انسانهای شاهنامه که در آن رسانه ها بحث خواهد شد. حرکت از اینجا شروع شهروند در فیلم, رسانه های, چگونه آن را نشان داده شده است. در ادامه تاریخ است. قبول کنیم که این فیلم آرم سری. عنوان کرد از این بیانیه دریغ نکنید و "مهم است به دانستن آنچه شما می توانید انجام دهید" و یا به عبارت دیگر ، آگاه باشید و با این آگاهی کار رو به جلو است. او ادامه داد: "هنگامی که شما می خواهید به فیلم یا گرم و پرشور تر از همیشه است که حتی در جنبه های فاشیسم است" تا بیننده را به خود جلب و آرم بخش بزرگی از جامعه قادر به چک خود را پاس کند. آن را برای اثبات این مورد به فیلم. . اشاره کرد. در مثال همدلی بازیکنان فوتبال ثابت کند که پیگرد قانونی استفاده خواهد شد و در پایان کلمه به تایید واجد اثر است. شاهنامه فردوسی برای یک فیلم آخرین اثری از فاشیسم و.... نژاد پرستی و.... شعارها و پر از خشونت خاص. صفحه اصلی با یک برنامه خوب است. بیشتر رسانه ها برای اثبات مرگ مانند برخی از ابیات بهشت که شامل چنین راهنمایی. "در این سوال و محتوای شاهنامه و فاشیست می دانند. مصاحبه در اینجا برای به اشتراک گذاشتن او در پایان ابراز امیدواری کرد که رسانه ها در ساخت این فیلم قضاوت نمی کند را انتخاب کنید عاقلانه استفاده کنید. مهم ترین ادعای رسانه ها ، فاشیستی‌بودن محتوای شاهنامه است، هرچند ربطی به بررسی فیلم وی در این برنامه تلویزیونی نداشت. پیش از توضیح درباره محتوای شاهنامه باید دید فاشیست معنایش چیست و مهدویان چگونه آن را متوجه شده است.   مهدویان مثال‌هایی برای یکدلی جامعه گسیخته و از‌هم‌پاره عنوان کرد، چون فوتبال، شعارهای ملی و چیزی که اشتراک بین گروهی از افراد را یادآور می‌شود و آنها را دچار هیجان و غلیان روحی می‌کند؛ پدیده‌ای تقریبا جهان‌شمول و عمومی. وی فیلم خود را از این منظر دید و شاهنامه را نیز از این منظر مورد توجه قرار داد. به دیگر سخن نگاه ملی و همبستگی‌افزا را نگاهی فاشیستی در نظر آورد. هرچند آگاهان می‌دانند فاشیست نه ملی‌گرایی، بلکه نشان از مرامی دارد که خود را برتر از دیگران می‌دانند و آماده تهاجم به هر کشوری و هر سرزمینی و دیگری هستند. به دیگر سخن خود را نژاد برتر می‌دانند و دیگران را دارای نژاد پست و حق هر عمل یا خشونتی را، هرچقدر شنیع و خلاف، علیه دیگر مردمان پست برای خود قائل هستند.   ناگفته پیداست نه ملی‌گرایی به معنای غربی آن و نه وطن‌دوستی تاریخی و کهن ایرانی چنین معنایی را در خود ندارد. شاهنامه فردوسی در راستای همان شناخت و آگاهی ایرانیان از هویت خود است و نه معنایی که کارگردان «شناخت» و احتمالا مطالعه درست از آن نداشته است. وی شاید بداند هر حب ذاتی نژادپرستی نیست، ولی مهدویان بدون توجه به این تعاریف و این فهم از مسئله و بی‌آنکه زحمتی به خود داده و مطالعه‌ای در این باب کرده باشد، اثر خود و شاهنامه فردوسی را اثری فاشیستی معرفی کرد. نظر کارگردان درباره خود و اثرش، چون خود ادعا می‌کند، لابد درست است، ولی تعمیم آن به شاهنامه سراسر و بی‌تردید خطاست.    کارگردان در لفافه ادعا کرد که شاهنامه را خوانده و با تأکید بر ذکر شواهد به مخاطب نشان داد مطالعه در این مورد داشته، اما برخلاف این مدعا به نظر دقت لازم و حتی ابتدایی را در مطالعه شاهنامه نداشته است. پیش از نقد برداشت کارگردان لازم است به سرایش شاهنامه اشاره رود. آگاهان و بسیاری از ایرانیان اطلاع دارند که بسیاری کتاب‌ها تحت عنوان شاهنامه یا خدای‌نامه پیش از سرایش شاهنامه فردوسی در ایران رایج بوده که متن آنها به نثر بوده است.   بسیاری قبل از فردوسی تلاش بر منظوم‌کردن این اثر ملی کرده‌اند، ولی موفق نشده‌اند یا کارشان ارزش هنری مناسب را نداشته است.   ابوالقاسم فردوسی نیز یکی از این شاعران بوده است که برای منظوم‌کردن این اثر تاریخی و ملی به سرایش شاهنامه پرداخت. وی در اثر خود به تلاش شاعر دیگری به نام «دقیقی» اشاره دارد و حتی ابیات وی را برای مقایسه ارزش هنری کار خود با کار آن شاعر در تصنیفش قرار می‌دهد. همان‌طور که بسیاری از شاهنامه‌شناسان عنوان کرده‌اند، فردوسی پس از تلاش بسیار به یکی از این خدای‌نامه‌ها دست یافت و نه‌تنها موفق به سرایش کامل آن شد، بلکه به دلیل ارزش هنری و زیبایی کار موجب ازرونق‌افتادن تمامی خدای‌نامه‌ها و شاهنامه‌های قبل از خود شد. سخن کوتاه اینکه فردوسی این اثر را به نظم درآورد، ولی سخنان پهلوانان یا ذکر وقایع حماسی و تاریخی بر اساس منبعی که در اختیار داشته است.   در این اثر پهلوانان و شاهان و تمامی عناصر داستانی بر اساس موقعیت سخن می‌گویند؛ مثلا در هنگامه جنگ توس از پهلوانان ایران عنوان می‌کند «هنر نزد ایرانیان است و بس». همین موقعیت برای دشمنان ایران نیز وجود دارد؛ آنها نیز در جای‌جای جنگ‌ها و رجزها به‌کرات علیه ایرانیان سخن می‌گویند. به دیگر سخن، بر اساس فضاسازی داستان، در افواه افراد سخن‌های متفاوت خواهد آمد. از این‌گونه سخن‌ها نمی‌توان ادعا کرد که شاهنامه نژادگراست؛ چون در آن انواع رجزخوانی و مقابله حماسی و هنری از ایرانی و غیرایرانی علیه یکدیگر در جریان است.   حتی ایرانیان علیه خود به بدگویی می‌پردازند، مانند شکایت سام و گودرز و رستم از خیره‌سری کاووس‌شاه. کسی که با اندیشه آرمان‌شاهی در ایران باستان و شاهنامه آشنا باشد، متوجه خواهد شد در شاهنامه حتی علیه شاه ایران، چه جمشید، چه گشتاسپ و چه کی‌کاووس که دارای فره‌اند، فراوان ابیات یافت می‌شود. به‌عنوان شاهدی دیگر، در ابیاتی مرداس عرب را که پدر ضحاک است، شاهی «گرانمایه و پردادودهش» معرفی می‌کند.   این شاهدها اندکی از بسیار است. ناگفته پیداست ادعای اینکه شاهنامه با چنین ابیاتی فاشیستی است، بی‌اعتبار بوده و نشان از بی‌خبری گوینده هم از معنای فاشیسم و هم از محتوای شاهنامه دارد. کارگردان همچنین به نژادگرایی در شاهنامه توجه داد. در چند خط بالاتر، «هنر» را از زبان توس شاهد آوردم. «هنر» در آن بیت به معنای جنگاوری است. ابیاتی در شاهنامه داریم که به «نژاد» اشاره دارد، ولی معنای آن مانند «هنر» متفاوت از معنای مدنظر کارگردان یا معنای رایج در افواه امروزی است.   مراد فردوسی از نژاد، خانواده و خاندان نام‌آور و گرانمایه است، نه معنای مدنظر مهدویان. از منظری دیگر، در ایران بحث نژادی به معنای غربی آن وجود تاریخی نداشته است. بحث نژادپرستی بحثی است که در قرن اخیر ایجاد شده است و معلوم نیست کارگردان با چه منطقی این بحث را به شاهنامه در ١٠ سده پیش تعمیم داده است. در تکمیل این سخن، بد نیست باز به خود شاهنامه برگردیم؛ هرکس که اندکی از داستان‌های شاهنامه خبر داشته باشد، خواهد دانست پادشاهان ایران و توران از یک نژادند (نژاد چه به معنای قدیمی آن، چه به معنای جدید و مدنظر کارگردان)؛ همه آنها ریشه از فریدون دارند.   شاهدی مهم‌تر، پادشاه آرمانی شاهنامه کیخسرو است. کیخسرو پادشاه آرمانی و فرهمند ایرانیان، از پدر از شاه ایران است و از مادر از شاه توران. چگونه ممکن است شخصی بتواند با این شواهد، شاهنامه را بر اساس ابیات رجزخوانی‌ها نژادگرا و چه و چه بخواند. به‌عنوان تکمله، در شاهنامه به انواع نقدها و صفات منفی بسیاری از ایرانیان اشاره می‌شود، ولی خوانندگان شاهنامه می‌دانند چه بسیار از پیران‌ویسه، وزیر افراسیاب، تعریف و تمجید شده است. افرسیاب دشمن شماره یک ایرانیان در شاهنامه است و وزیرش نیز در شکست، هزیمت و پیکار با ایران و سپاه ایران معاون، یار و همراهش، ولی در جای‌جای شاهنامه به خرد و داد او اشاره می‌شود. این شواهد جز این را پدیدار می‌کند که محمدحسین مهدویان برخلاف ادعایش از محتوای شاهنامه اطلاعی ندارد؟ او مختار است اثر خود را فاشیستی بنامد و ما هم مخالفتی نداریم، ولی نه اینکه نگاه خود را به دیگران و اثر آنها به‌ویژه به شاهنامه ارجمند تعمیم دهد.  در نوشته‌ای پیشین درباره برنامه فیتیله به مسئله مهمی اشاره کرده بودم و آن بی‌اطلاعی، کم‌آگاهی و کمبود مطالعه بین دست‌اندرکاران و تریبون‌داران در ایران کنونی است. چند سال پیش، در دوران دانشجویی، به یکی از نمایندگان مجلس ششم (البته پس از دوره ششم و پس از اتمام دوره نمایندگی‌اش) در دانشگاه مراجعه کردم.   در گفت‌وگو به مسئله‌ای اشاره کرد و من شباهت آن داستان را بر محضر دریدن کاوه در دربار ضحاک یادآور شدم. در پاسخ اعلام کرد این داستان را نشنیده بود. بسیار تعجب کردم که یکی از موفق‌ترین و ملی‌ترین نماینده‌های مجلس ششم داستانی به این شهرت را نمی‌داند. متأسفانه این مطالعه‌نداشتن و آگاه‌نبودن نه‌تنها استثنا نیست، بلکه قاعده است.   در همین گفت‌وگو برنامه هفت، مشخص است نه مهدویان شاهنامه را درست خوانده و نه رشیدپور مطالعه درستی درباره آن داشته است؛ خاصه که رشیدپور یکی از تواناترین مجریان فعلی تلویزیون است. بالاخره روزگاری در رادیو و تلویزیون ایران امثال صبحی‌مهتدی و ابوالقاسم انجوی‌شیرازی مشغول اشاعه فرهنگ بودند. هنوز نیز از آن گروه فرهنگ‌مداران در تلویزیون و رادیو هستند؛ هرچند پیرسال. تلویزیون ایران و مجری‌های تلویزیون، تجربه آنها را در اختیار دارند و باید جدیت بیشتری در کار داشته باشند تا بتوانند برگی بر خدمات گذشتگان بیفزایند. کار جدی فراموش شده است، ایران فراموش شده است؛ سخن مهدویان و واکنش رشیدپورِ عاشق وطن و حتی کم‌اطلاعی آن نماینده وطن‌دوست، نشان از این دارد.   ایران‌دوستی تنها به نیت نیست، نیاز به کار جدی و وقف خود در کارها، مطالعه و تعقل در امور دارد، ولی امروزه تحقیقات و جدیت در کار در ایران یا فراموش شده یا کم‌بها شده است. در بهترین حالت، اثری خارجی را می‌یابیم و ایرانی‌سازی‌ آن صرفا با تغییر لهجه‌دادنش است، نه تلاش بر فهم و درک موقعیت فعلی و استنباط نتایج و نه براساس مطالعه و تدقیق در امور.   امروزه در ایران روال برعکس است که این روال عدم‌جدیت عرض خود بردن است و زحمت ایرانیان داشتن و افزون‌ترکردن مشکلات و گرفتاری‌ها. محمدحسین مهدویان در قیاس کار خود با اثر فردوسی، قصد بدی نداشت، ولی چون احاطه‌اش بر موضوع کم است، ندانست چه می‌گوید. وی طبق تعریفش از آگاهی که در ابتدای این نوشته اشاره شد، خود را با فردوسی مقایسه کرد؛ اما از قضا، نه‌تنها آگاه نیست، بلکه بر ناآگاهی‌اش نیز آگاه نیست.   در شباهت میان فردوسی و مهدویان همین بس که بر اساس تحقیقات فردوسی‌شناسی، حکیم توس مردی دانشی بود و در اندیشه و هنر سخت وسواس داشت که سبب شده است که وی چنین جایگاهی در سپهر شاعران و اثرش در ادبیات ایران بیابد؛ اما اکنون «هنر خوار شد جادویی ارجمند». امید که همه ما ایرانیان تلاش، خردورزی، هنر و دانش‌آفرینی فردوسی را پی بگیریم.